Update boek Camille Claudel statuaire, voorjaar 2016

Het is een tijdje stil geweest vanaf mijn kant. En dat is niet voor niets. Vanaf eind augustus 2015 heeft mijn boek Camille Claudel statuaire helaas stilgelegen. Het lukte me niet om naast mijn taak als mantelzorger, mijn eigen gezin en mijn werk als docent kunstgeschiedenis de tijd en de energie te vinden om het boek goed en gedegen af te ronden.

Vanaf eind april zijn de meeste colleges kunstgeschiedenis van dit seizoen afgelopen. Daardoor is er tijd gekomen om mijn document weer te openen, door te lezen en te voltooien. Ik ben heel blij weer aan de slag te kunnen gaan met het levensverhaal van Camille Claudel. Het is ook noodzakelijk om tegenwicht te kunnen bieden aan de mythe van Rodin. Komend najaar opent er een grote tentoonstelling in het Groninger Museum ‘Rodin – Genius at work’. Met ruim 120 beelden en 20 werken op papier is dit de grootste Rodin tentoonstelling ooit in Nederland. (19 november 2016 t/m 30 april 2017)

Uit het persbericht: Auguste Rodin (1840-1917) is de grootste en invloedrijkste beeldhouwer van de moderne tijd. In zijn werk gaat het niet alleen om de geïdealiseerde vormen van het menselijk lichaam, maar ook om het tonen van het maakproces zelf. Rodin – Genius at Work toont gipsen en bronzen beelden, waaronder bekende werken als De Denker en Balzac, marmeren figuren, keramiek en nooit eerder vertoonde foto’s die blijk geven van de creativiteit van de kunstenaar. Ook laat de tentoonstelling het buitengewone werkproces zien achter een aantal van zijn bekendste werken, zoals De Kus. De tentoonstelling over Rodin is samengesteld door Musée Rodin in Parijs en het Museum of Fine Arts in Montreal. 

Rodin-Pygmalion-Galatea-1
Auguste Rodin (1840­-1917), Pygmalion et Galatée (maquette), 1889, Plaster, 43,5 x 27,7 x 31 cm, Paris, Musée Rodin, © musée Rodin. Photo Christian Baraja.

Ik ben benieuwd in hoeverre er aandacht besteed zal worden aan de rol van Camille Claudel in Rodins oeuvre. De mythe van Rodin als vader van de moderne beeldhouwkunst is hardnekkig. Le temps remettra tout en place, ik doe mijn best om mijn boek over Camille Claudel zo snel als mogelijk gereed te hebben.

© Karin Haanappel, 2 mei 2016

 

Geef een reactie

