Update boek Camille Claudel – zomer 2015

Wonderlijk hoe dingen kunnen lopen ……

Vorig jaar zomer was ik druk bezig met het schrijven van mijn biografie over Camille Claudel en nu weer. Op haar 150e geboortedag – 8 december 2014 – zou ik dit boek presenteren in het Singer Museum in Laren. Zoals iedereen inmiddels weet, was deze presentatie zeer geslaagd met een bomvolle zaal enthousiaste toehoorders en heb ik vele nieuwe feiten over Camille kunnen onthullen. Een tastbaar boek was er die avond niet. Ook dat is inmiddels bekend. In de afgelopen maanden heb ik veel colleges, lezingen en studiedagen gegeven en daardoor effectief weinig kunnen schrijven. Ondertussen werden de inzichten steeds helderder en de bewijzen steeds groter. Het is nooit zomaar dat dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Het uitstel van dit boek heeft redenen, die ook voor mij niet altijd direct te begrijpen zijn en soms zelfs frustreren! Opmerkelijk is het dat ook Musée Camille Claudel in Nogent-sur-Seine met uitstel te maken heeft en Maison Camille et Paul en Tardenois.

Camille Claudel 1884 Info

Loslaten en doorgaan is het enige wat ik kan doen en ook zal doen. De eerste twee hoofdstukken zijn herschreven, de andere volgen de komende weken. Ik probeer het heel secuur te doen, wat uiteraard de nodige tijd kost. Daarna gaan de proeflezers er doorheen. Als we tevreden zijn over de tekst, wordt de opmaak gedaan. Zodra deze klaar is, zal het nog een keer doorgelezen en gekeken worden voordat het naar de drukker gaat en we de opmaakproef kunnen gaan goedkeuren. Ik houd jullie op de hoogte!

Ondertussen kunnen jullie Camille Claudel blijven volgen op Facebook: op de Nederlandse boekpagina www.fb.com/camilleclaudelstatuaire en op de Engelstalige pagina plaats ik nagenoeg iedere dag een kunstwerk: www.fb.com/camilleclaudelinfo 

Fijne zomer voor iedereen!

© Karin Haanappel, 19 juli 2015

 

Geef een reactie

